fredag 17 juni 2011

dag 05

dag 05 - vad är kärlek?

Det vore fel att påstå att jag har sett fram emot att skriva detta inlägg, jag kan med säkerhet säga att detta är den svåraste punkten att skriva om på hela denna trettio dagars lista. Men jag ska göra ett försök!

Kärlek är för mig en himla massa saker. Jag älskar min sambo, jag älskar våra djur, jag älskar min mamma, min pappa och mina syskon, jag älskar mina vänner.

I grund och botten är det samma kärlek, men sedan tar sig kärleken naturligtvis olika uttryck beroende på person och förhållande.
Jag är en person som inte är direkt känslosam, jag kramas oftast inte, jag säger nästan aldrig "jag älskar dig" till varken min sambo eller min mamma. Men det beror självklart inte på att jag inte älskar dom, det beror på att jag inte värderar själva orden särskilt högt, jag kan tycka att det låter fruktansvärt töntigt att säga jag älskar dig.

Kärlek kan jag känna för en liten småsak, som att min sambo har diskat när det egentligen var min tur, snarare än att han berättar för mig hur mycket han älskar mig. Handling betyder mer än ord!

Musik är på ett sätt också kärlek, när jag lyssnar på en riktigt bra låt så kan jag känna det där nyförälskelse-pirret i magen. När jag tittar på våra djur kan jag känna en nästan smärtsam kärlek, som jag kan tänka mig liknar den en förälder känner för sitt barn.

Nu känner jag att det är nog med massa trams prat! Delar med mig av en video som får det att pirra sådär förälskeseaktigt i min mage istället!

3 kommentarer:

  1. Fint skrivet. Tror många känner precis som dig. Det där odefinierbara i just orden "Jag älskar dig".. Vad betyder det egentligen? Varför används det så flitigt av folk som inte visar det i handling? Kanske för att just slippa visa det i handling?

    Bra skrivet ;D

    SvaraRadera
  2. "Anonym": Tack! Ja jag tror också att det kan vara så, jag tror att det är precis så som du säger, att det är lättare att säga "Jag älskar dig" än att visa det i handling.

    SvaraRadera
  3. Precis. Nu tror jag inte för den delen att orden kan sakna mening men jag är helt säker på att fler än en där ute känner sig mer älskad om någon som du skriver tar disken fast han/hon inte måste eller överraskar i vardagen på ett eller annat sätt. :D

    SvaraRadera